Hot 1600 type1 motor

Hier is het verloop te zien van het customizen van een 1600cc type1 volkswagen karmann ghia motor. Omdat wij zelf nog een aantal projecten hebben staan en dus geen tijd hebben om de motor weer op te bouwen laten we dit doen bij HR engineering in Doesburg. Wij hebben er voor gekozen de motor te voorzien van een 284 graden nokkenas, omdat de oude versleten was en het blok toch al door de midden was. Er komen nieuwe hardere nokas volgers in, er komt een HD olie pomp in. De krukas lagers en de drijf stang lagers zijn vervangen door nieuwe SKF lagers. De cilinders/ zuigers worden vervangen door een nieuw Mahle kit en de koppen door orginele volkswagen koppen zonder barsten/ scheuren er in. Het is nog niet duidelijk wat voor ontsteking er op komt, maar dit zal hoogst waarschijnlijke een Bosch 009 worden. We gaan op de blok ook experimenteren met dubbele carburateurs. We hebben een set Weber IDF 36mm liggen en we hebben een set Dellorto DRLA 36mm liggen.
Alle onderdelen bij elkaar zoeken uit deze kratjes. De motor is al enige tijd geleden uit elkaar gehaald.

Hier is goed tezien dat het blok gespleten is. In het blok zitten de stoterstangen en een bos met cilindertapeinden. Ook ligt de oude oliekoeler bovenop, maar deze zal vervangen worden door een nieuw exemplaar.

Dit zijn de 'nieuwe koppen' die op het blok gaan komen. Het gebeurd vaak dat de koppen van een luchtgekoelde volkswagen scheurd tussen de klepzetels of het bougie gat. Ook de tapeinden voor de uitlaat hebben vaak een zwaar leven gehad. De tapeinden in deze koppen zijn nog zeer goed.

Hier is de complete Mahle 1600cc (85,5mm) cilinder en zuiger kit.

Alle onderdelen die nodig zijn om de carterhelften dicht te plakken en de cilinders aan het blok te monteren zijn in onze T3 geladen voor de reis naar HR engineering.

Dit zijn de 36mm Dellorto DHLA carburateurs. Ze zijn hier te zien op een type 4 blok met Porsche 914 koppen, omdat we nog geen spruidstukken hebben.

Dit is het gasstangen stelsel dat er op komt. Het komt uit de USA van CBperformance. Wij hebben het gekocht op Le Bug Show Spa 2006.

Dit zijn de inlaten die de webers/ dellorto moeten gaan dragen. Wij hebben ze gekocht op Le Bug Show Spa 2006. Ze waren zwart geverft maar dit was er aan het af bladderen dus hebben we ze maar gestraald. We stralen hier met glasparrel tot ze schoon en weer een mooie aluminium kleur hebben.


Omdat we naar 2 weber/ dellorto carburateurs overstappen passen we de brandstofpomp aan, omdat de orginele type 1 brandstofpomp dit niet gaat trekken. De brandstofpomp die wij gaan gebruiken is een pierburg elektrische brandstofpomp. In de auto komt nog een schakel relais zodat de pomp ook uitgaat mocht de auto uitvallen.

De ontsteking van het vw type 1 bolk met vacuum vervroeging vervalt, omdat wr naar een setup gaan met dubbel carburateur. De ontsteking die er voor in de plaats komt is een Bosch 009 ontsteking. Deze ontsteking is mechanische vervroegd tot 24° BTDC. Deze ontsteking komt van B.A.S. Ahnendorp in Duitsland.